
FiiO New K3 is een compacte desktop hoofdtelefoonversterker die een ES9038Q2M DAC gebruikt en tot 200mW uitgangsvermogen kan leveren. Het kost $ 119,99
Disclaimer: De naar ons toegestuurde FiiO New K3 is een sample in ruil voor onze eerlijke mening in deze review. Wij danken FiiO voor deze kans.
Voor meer informatie over FiiO-recensies op Headfonics kunt u hier klikken.
Let op, deze recensie van 2 pagina’s volgt onze nieuwe scorerichtlijnen voor 2021, die u hier kunt lezen.
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die zich herinnert dat FiiO een DAC/Amp uitbracht die ook wel de K3 wordt genoemd. Sterker nog, de originele K3 is 2 jaar geleden ook bij ons op kantoor langsgekomen voor een grondige review.
Met de veranderende tijden heeft FiiO echter een nieuwe versie van de K3 uitgebracht, de ‘Nieuwe K3’ of soms K3s genoemd op de officiële website van FiiO, en natuurlijk komt deze met enkele verbeteringen of upgrades.

Technische hoogtepunten
Hoewel de nieuwe K3 er uiterlijk identiek uitziet als de oude K3 die eerder werd uitgebracht, is de binnenkant gereviseerd en bijgewerkt voor 2021.
Intern heeft de nieuwe K3 een standaard XMOS XU208 USB-controller, aangesloten op een nieuwe UM8005-microcontroller. Ook in de keten zijn dubbele oscillatoren die zorgen voor een nauwkeurige tijdgebaseerde reproductie van het analoge signaal.
Het hart van de nieuwe K3 is een ES9038Q2M DAC-chip, die deel uitmaakt van ESS Sabre’s topreeks 9038-serie DAC’s. Door deze combinatie kan de nieuwe K3 PCM-streams decoderen tot 32bit/384kHz en DSD256, die de meeste bestanden dekt die op de markt verkrijgbaar zijn.
Stroomafwaarts van de DAC-chip is een SGM8264-2-opamp die is geconfigureerd om te werken als een laagdoorlaatfilter. Ten slotte gebruikt het uitgangsgedeelte van de lijn van de nieuwe K3 een OPA 1612-opamp als een eindtrap-opamp om de kwaliteit van de variabele lijnniveau-uitgangen te behouden.
Deze componenten zijn allemaal gecombineerd in een klein aluminium chassis om ervoor te zorgen dat de nieuwe K3 uiterst nauwkeurig meet met een steeds lager wordende SNR van 121dB via de single-ended output en 120dB via de gebalanceerde outputs.
De nieuwe K3 blijft stil terwijl hij een kwaliteitsvermogen van maximaal 114mW naar 32Ω duwt via de single-ended output, en 200mW naar 32Ω via de gebalanceerde outputs.
Ontwerp
esthetiek
Voor een kleine DAC/Amp boordevol functies behoudt de nieuwe K3 dezelfde gestroomlijnde esthetiek als de oudere K3. Het is nog steeds gehuisvest in een afgerond aluminium chassis dat in matzwart is geverfd om krassen of deuken te voorkomen.
De voorkant van het apparaat heeft 2 uitgangen, dan zijn er nog 2 zwarte schakelaars en tot slot is er een volumeknop die ook dienst doet als aan/uit-schakelaar met ingelegde RGB LED-verlichting die de sample rate aangeeft.
Aan de achterkant van het apparaat bevinden zich de USB C-ingang en de digitale en analoge uitgangsopties. Dan zit er een schakelaar aan de achterkant van het apparaat.
Het hele apparaat is zwart, met uitzondering van enkele accenten zoals die op de volumeknop, wat branding en de RCA-aansluiting aan de achterkant, maar door deze kleurkeuze kan de nieuwe K3 gemakkelijk opgaan in een meer overzichtelijke desktopconfiguratie.
FiiO stuurt de nieuwe K3 ook met 2 paar rubberen voetjes die ervoor zorgen dat de relatief lichte DAC/Amp niet over de tafel glijdt. Omdat de nieuwe K3 ongeveer zo groot is als een pak speelkaarten, kan hij gemakkelijk in krappe ruimtes worden opgesteld zonder op zijn plaats te lijken.

IO
Op het eerste gezicht helpt de zwarte verfbeurt van de nieuwe K3 de meeste beschikbare in- en uitgangen te camoufleren. Bij nader inzien is er echter nogal wat aan de hand.
Qua invoeropties is de nieuwe K3 eenvoudig genoeg, waardoor een USB C-ingang aan de achterkant van het apparaat mogelijk is. Die USB C-poort kan echter worden omgeschakeld van USB-audioklasse 2.0 naar USB-audioklasse 1.0. Dit betekent dat de USB C-poort op de K3 compatibel kan worden gemaakt, zelfs met sommige apparaten die de benodigde stuurprogramma’s voor USB-audioklasse 2.0 niet kunnen installeren.
Wat betreft de uitvoeropties, de nieuwe K3 heeft meer uitvoeropties dan ik van zo’n klein apparaat had verwacht. Aan de voorzijde van het apparaat zijn er 2 uitgangsopties, namelijk een 2,5 mm gebalanceerde uitgang met 220mW in 32Ω, en een 3,5 mm enkelzijdige uitgang die 120mW bij 32Ω kan leveren.
Er zijn 2 schakelaars naast de uitgangen voor de nieuwe K3, de eerste is voor basversterking en de onderste is voor versterkingsregeling. Dit geeft een betere controle over de volumeknop, waardoor de K3 een veelzijdiger apparaat is dat geschikt is voor zowel hoofdtelefoons als IEM’s.
Aan de achterkant van het apparaat was ik verrast om te zien dat er 3 uitgangen zijn. Aan de linkerkant van de nieuwe K3 bevindt zich een variabele lijnuitgang die kan worden gebruikt voor actieve luidsprekers of een externe versterker.
Aan de rechterkant zijn er 2 digitale uitvoeropties, die ofwel een SPDIF-uitgang of een optische uitgang mogelijk maken voor aansluiting op een andere DAC die mogelijk alleen SPDIF/optisch accepteert.
Bediening
Omdat het een mini-desktop DAC/Amp is, heeft de K3 relatief eenvoudige bedieningselementen. Vooraan zitten 2 schakelaars die de extra bas en de gain instellingen regelen. Aan de achterkant van het apparaat bevindt zich een schakelaar waarmee kan worden overgeschakeld naar USB-audioklasse 1.0 om het breder compatibel te maken.
Dan is er nog de volumeknop die ook dienst doet als aan/uit-schakelaar voor de DAC. Deze volumeknop is verbonden met een ADC-chip die interne nauwkeurige volumeregeling mogelijk maakt.
Rond de volumeknop bevindt zich een RGB LED-lampje dat standaard blauw oplicht voor Redbook CD-samplefrequenties, geel voor alles boven 48 kHz en groen voor elke resolutie van DSD.
Verpakking & Accessoires
Toen ik met deze hobby begon, stuurde FiiO hun kleine DAC’s of versterkers in een kartonnen doos vol met accessoires. Hoewel de doos die met de nieuwe K3 is geleverd er moderner uitziet, blijft het idee hetzelfde, FiiO vult de dozen nog steeds tot de rand met kleine goodies die ze met het product zelf sturen.
De nieuwe K3 wordt geleverd in een witte kartonnen doos met een afbeelding van het product ervoor. Binnenin is er nog een doos waarin de K3 in een schuimrubberen inzetstuk past om hem te beschermen tegen schudden, en dan is er nog een doos voor de rest van de accessoires.
In de kleinere doos bevindt zich een USB C naar USB A-kabel, die normaal gesproken wordt gebruikt met een desktop/laptop van volledige grootte. Ook aan de binnenkant bevinden zich 2 paar rubberen voetjes die onder de nieuwe K3 passen om te voorkomen dat deze gaat schuiven. Ten slotte is er een snelstartgids en een garantiekaart onder dit alles.
Geluidsimpressies
Samenvatting
Zoals met de meeste versterkers, is de nieuwe K3 over het algemeen vlak over de hele frequentierespons. Behalve dat er een vleugje warmte is die de bas wat meer gewicht geeft in vergelijking met de rest van de frequentie.
Over het algemeen is de nieuwe K3 een DAC/Amp die niet in de weg zit, maar de muziek nauwkeurig overbrengt en slechts een vleugje kleur toevoegt.
Timbre
Hoewel er een bult in het midden van de bas is, geldt hetzelfde niet voor het sub-basgebied, dat over het algemeen lineair is. In de mid-bass regio heeft de reproductie van drumbeats een afgeronde en zware presentatie.
Er is duidelijk gewicht achter elke drumbeat, maar de texturen van de hit, evenals de holheid van de toon worden overschaduwd door de zwaardere aard van drumhits. Basgitaartonen behouden daarom hun gewicht, terwijl ze een vloeiende presentatie hebben.
Omdat de nieuwe K3 alleen wordt aangedreven door USB-busvoeding, verwachtte ik dat hij een soort muur zou raken als het gaat om de aanval van drumhits. En in werkelijkheid klinkt de nieuwe K3 iets langzamer met snelle drumslagen, maar het gewicht achter elke slag geeft nog steeds een gevoel van schaal bij elke slag.
Als we het hebben over de midrange-presentatie, kan de nieuwe K3 als eerlijk worden beschouwd. Dit betekent dat vocale tracks een zeer nuchtere presentatie hebben, waardoor het gemakkelijk is om texturen in het vocale bereik te kiezen. Dit vertaalt zich ook in het nauwkeurig overbrengen van akoestische instrumenten, waardoor warmere instrumenten warm klinken, terwijl heldere instrumenten scherp blijven.
Een deel van wat het middenbereik toelaat om eerlijk te zijn, is hoe de hoge tonen relatief vlak blijven. Waar harmonische boventonen niet worden gewijzigd ten opzichte van het origineel, waardoor mid-range instrumenten en zang een natuurlijke en eerlijke presentatie krijgen. Bekkenhits hebben een kristallijne glans, terwijl ze bij elke slag wat textuur hebben.
De nieuwe K3 heeft een opleving in de hogere hoge tonen, zodat hij op geen enkele manier wegrolt. Hierdoor kan meer informatie over de lucht rond de instrumenten doorschijnen, terwijl de plaatsing en afstand van de opnamelocatie wordt benadrukt.
Staging & dynamiek
Wat echter indrukwekkend is aan de nieuwe K3, is hoe goed hij instrumenten en vocalisten scheidt in het geluidsbeeld. Er is een goed gevoel voor ruimte en lucht, het geeft gemakkelijk weer hoe de ruimte is ingedeeld, waardoor de beelden een goed gevoel van scheiding hebben. De gevormde afbeeldingen zijn echter niet zo gefocust, dus ze zijn niet zo gebeiteld als ik van ze verwachtte.
Hoewel de nieuwe K3 het geluidsbeeld niet echt breder maakt, staat het hoofdtelefoons of IEM’s die al een breed geluidsbeeld creëren niet in de weg. De plaatsing van afbeeldingen in het geluidsbeeld is redelijk nauwkeurig in termen van directionaliteit, maar de afbeeldingen zijn niet precies gelokaliseerd.
Ten slotte is het dynamische bereik van de nieuwe K3 ook indrukwekkend vanwege zijn grootte en beperkte USB-busvermogen. De limieten van de USB C-stroom laten het echter niet toe om grote crescendo’s zo snel over te brengen, ondanks het juiste gewicht achter die crescendo’s.
Ook missen zachtere passages uiteindelijk dat gevoel van verfijning en finesse, dus het zachtere getinkel van de pianotoetsen klinkt eerder stomp dan sierlijk.
Lijn uit
Als ik de lijn van de K3 naar mijn Topping A30 Pro laat lopen, is er in veel opzichten een opmerkelijke verbetering. Er is een verbeterd gevoel van bastextuur, terwijl de aanval van basnoten directer is.
Hoewel de midrange-textuur nog steeds eerlijk is, klinkt de grondtoon van elke noot over het algemeen meer geplant. Bij cimbaalslagen heeft elke slag meer gewicht en wordt deze meer van elkaar onderscheiden.
Het meest opvallende verschil is echter het vermogen van de variabele line-out-sectie van de nieuwe K3 om een meer gebeitelde beeldpresentatie te creëren dan alleen de ingebouwde hoofdtelefoonversterker. Het laat alleen maar zien dat de DAC-sectie in de nieuwe K3 kan worden verbeterd samen met een betere versterkingssectie.
Klik op pagina 2 hieronder voor koppelingen en selecteer vergelijkingen
creditSource link